بسم الله الرحمن الرحیم


انگار همین دیروز بود نوشتیم جهاد اقتصادی با جهاد فرهنگی ....

هنوز همان ضروت احساس می شود که باید مفهوم جهاد برای مردم و مسئولین به درستی تبیین شود در غیر این صورت به هدف ها دست پیدا نخواهیم کرد.جامعه ما امروز به مدیرانی با تفکر جهادی نیازمند است.تفکر جهادی به این معنی نیست که افراد باید با چفیه به محل کار بروند..... می شود فردی کرواتی باشد اما تفکر جهادی داشته باشد! و می شود فردی نماز شب خوان باشد و تفکرش جهادی نباشد....... خلاصه تفکر جهادی می شود همان روایت معروف که از زبان امام خمینی (ره) شنیده ایم:


ما مکلف به وظیفه این نه نتیجه !


اما نگاهی به شعار امسال ....


«به تشخیص من، بر طبق گزارشها و مشاوره‌ى با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه میرسیم که عرصه‌ى چالش مهم در همین سال جارى - که این سال، امروز و از این ساعت شروع میشود     - عرصه‌ى اقتصادى است. جهاد اقتصادى چیزى نیست که تمام‌شدنى باشد. مجاهدت اقتصادى، حضور جهادگونه در عرصه‌هاى اقتصادى، براى ملت ایران یک ضرورت است    .    »


پس جهاد بر همه واجب شد ! ضروت حضور جهادگونه..... یعنی باید احساس کنیم در میدان جنگ هستیم با این تفاوت که دشمن در ظاهر حضور ندارد.خرید کالاهای ایرانی که مشابه خارجی دارد یک تکلیف و وظیفه ملی و شرعی است.شاید خرید جوراب خارجی ضرورت نداشته باشد!! و هزاران شاید دیگر که باید همه ما به آن دقت کنیم.


اما یک نکته:


«من چند تا از این خصوصیات و پدیده‌هائى را که در آنجا (پژوهشگاه صنعت نفت) مشاهده کردم، به شما عرض میکنم. در درجه‌ى اول، روحیه و فکر جهادىِ حاکم بر مجموعه بود. آن مجموعه‌ى دانشمندان با روحیه‌ى جهادى کار میکردند؛ مثل اینکه دارند جهاد میکنند، مثل اینکه در جبهه‌ى جهاد فى‌سبیل‌اللّه‌اند. فرق میکند اینکه کسى براى پول، براى مقام، براى شهرت یا فقط براى خود علم کار کند؛ یا نه، به عنوان جهاد فى‌سبیل‌اللّه کار کند، در راه خدا تلاش کند. این روحیه، حاکم بر این مجموعه و مجموعه‌هاى علمى ماست؛ این خیلى ارزش دارد.»


ببینید ! رهبر انقلاب اولین نکته یک مجموعه که در خور توجه است را روحیه و فکر جهادی می دانند.... نگفتند روحیه علمی! که قطعا آن روحیه وجود دارد.آنچه امروز مراکز ما باید در درجه اول به آن دست یابند روحیه جهادی است.مدیر و کارکنان همگی باید این روحیه را داشته باشند......


و در پایان باید خدا را شاکر بود که ولی ما از سال 1390 خشنود بودند ........


و حرف هایی که ان شاء الله در آینده به آن اشاره خواهد شد.


و من الله توفیق