ولایت چیست؟ در مورد ولایت معانی زیادی مطرح شده است، مثلا معنای قرب ، اولی به تصرف، سرپرستی، دوستی و ... . اما کامل‌ترین معنی ولایت یعنی قافله سالاری...


 

خداوند در سوره بقره آیه 257 می فرمایند الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الی النور .خداوند قافله سالار مومنین است که دستشان را می گیرد و از طلمات خارج و به سوی نور می برد. عید غدیر معرفی قافله سالار است نه دوست و هم پیمان و ... .


 

خداوند در سوره عنکبوت آیه 19 تا 23 می فرمایند اولم یرو کیف یبدی الله الخلق ثم یعیده آیا نمی بینید که خداوند چگونه خلقت را آغاز می کند و به سرانجام می رساند؟ و در این راه طبق آیه 22 عنکبوت ما لکم من دون الله من ولی ولا نصیر، غیر از خدا هیچ ولی و یاوری ندارید و طبق آیه 30 یونس وردّوا الی الله مولهم الحق و ضل عنهم ما کانو یفترون. همه بسوی مولای حقیقی خودشان برگردانده می شوند یعنی فقط یک مولا وجود دارد ...ولی همه الله است.


 

خداوند در آیه 44 کهف عظیم ترین معنای ولایت را مطرح می کنند و می فرمایند هنا لک ولایه الله حق هو خیر ثوابا و خیر عقبا. ولایت خداوند عین حق است و اوست که برترین پاداش را دارد و بهترین عاقبت ها را فراهم می سازد. اگر رفتار مثبت داشته باشی بهترین ثمره و عاقبت مثبت و اگر رفتار منفی داشته باشی بدترین ثمرات و عاقبت منفی برایت قرار می دهد. پس ولایت فقط از آن خداست اما اگر خداوند بخواهد شخصی را اولی قرار دهد او رامجرای ولایت خود می کند و از طریق او ولایتش را جاری می کند. مولا امیر المومنین ولایت دارد یعنی ایشان به قدری زلال هستند که تمام ولایت خدا از طریق ایشان جاری است. اهل بیت علیهم السلام اینگونه هستند. وقتی می گوییم که به دیگران به واسطه اهل بیت علیهم السلام داده می شود و اعمال ولایت می کنند و به میزان زلال بودن آنان ، ولی الله الاعظم از طریق این افراد ولایت را جاری می کند. خداوند اولیا زیادی دارد.یعنی خیلی از افراد را اولی قرار داده است؛ در راسشان چه کسی است؟ مولا امیر المومنین ولایتشان از چه کسی است؟ از رسول خدا صلی الله علیه و آله و ولایت ایشان از رسول خداست.پس ولایت یکی است اما تا عمق عالم جاری می شود. مثل رهبر معظم انقلاب (ایده الله تعالی) هم خداوند چنین محبتی را بر ایشان جاری کرده که اگر کسی کلام شناس و معرفت شناس باشد متوجه می شود کلامی، مفهومی، محتوایی از ایشان نقل می شود که اگر صد عالم هم جمع بشوند نمی توانند مشابه اش را بگویند. ولایت در ایشان تجلی دارد. گاهی در کلام و گاهی در فعل آقا .ان شاء الله همه مطیع ایشان باشیم و نگران خطرات نباشیم.مثل یک سرباز در میدان باشیم و خواست و میل ما ، خواست و میل ایشان باشد.

عشق به ولی ، آخوند و ژیگول ندارد ...

قافله سال