یکی از خواهران محترم که از مخاطبین وبلاگ هستند پیرامون دو پست قبلی سوالی رو مطرح فرمودن که دوستان رو دعوت می کنم که اگر امکان دارد به این سوال پاسخ دهند تا از منظرها و دیدگاه های مختلف به این سوال مهم پاسخ داده باشیم.بنده هم در فرصت اندکی که داشتم پاسخ زیر به نظرم رسید:

و سوال: چرا ما همیشه خانم ها را ملزم به رعایت احتیاط می کنیم؟

 

برای پاسخ به این سوال از منظر عقلی و روانشناسی نگاه می کنیم: به نظر شما برای مرد راحت تر است اولین قدم به سوی فساد را بردارد یا برای زن؟ اگر زن فضا را مهیا نکند ، سخت است که اولین قدم را مرد بردارد.اگر مردی لباس نارنجی بر تن کند مورد توجه بقیه هست اما عکس العملی که منجر به فساد شود آنطور نیست که یک زن از روسری یا مانتوی نارنجی استفاده کنه!قبوله؟! نیروی جذب کنندگی زن بسیار بیشتر از یه مرد هست.

یه مثال:

اگر دوچرخه سواری کرده باشین حتما می دونین با دوچرخه های قدیمی اگر جای خیس تردد بکنین به سختی ترمز می گیره! چرا؟ چون اصطحکاک ترمز با چرخ کم میشه! حالا زن اگر کاری کنه که این اصطکاک حیا کم بشه اونقت مرد به سختی می تونه جلوی خودش رو بگیره..... حتی تریلیر هم جای خیس سخت از حرکت می ایسته! چه توقعی باز اون پراید که بدنه حلبی داره میره؟!

تقوا یعنی دوری کردن ، نزدیک نشدن .... شما اجازه نمیدی که یک کودک نوپا به آتیش نزدیک بشه! خطر سوختن هست برا همین اجازه نزدیکی نمیدی. خیلی ها مثل بنده نتونستن خودشون رو رشد بدن و اسیر ظاهر میشن....

از اونور برای مرد ها هم احکام سختی هست. متاسفانه مرد ها خیلی رو نمی کنن!! وگرنه فکر کردن به نا محرم هم گناه داره چه برسه به .... !امام صادق علیه السلام می فرمایند:  امیر المومنین به خانم ها سلام می کردند اما از سلام کردن به خانم های جوان برهیز می کردند.چون می فرمودند می ترسم صدای آنان خوشایند من باشه و از اجرم کاسته شود. ایشان که پست ترین ویژگی شان تقوا بوده .... و توجه داشته باشین که حضرت علی جوان نبوده که این حرف رو زده.پس برای ما جوان ها که صد ها برابر باید دقت بیبشتری باشه.

اما از منظر دین:

    «خیار خصال النساء شرار خصال الرجال، الزهو و الجبن و البخل، فاذا کانت المرأة مزهوةً لم تمکن من نفسها و اذا کانت بخیله حفظت مالها و مال بعلها و اذا کانت جبانة فرقت من کل شیئ یعرض لها».

این سه ویژگی است که امیر المومنین فرمودند یک زن باید داشته باشه. یعنی زن باید متکبر ، ترسو و بخیل باشد.....

ادامه این متن را از اینجا بخوانید