* این متن برای نشریه تسنیم کار شده است.

مع الاسف باید گفت تندترین موضع انتقادی علیه فضای خموده دانشگاه ها را رهبر معظم انقلاب اینگونه فرموده اند: خدا لعنت کند کسی را که فعالیت سیاسی را در دانشگاه ها خواباند... 

در دوره اصلاحات بستر مناسبی جهت حضور فعال دانشجویان در عرصه های سیاسی و علمی فرآهم امد که البته با افراطی گری های برخی دچار آسیب شد. اما نکته قابل توجه در این دوره میل دانشجویان به حضور در عرصه های مختلف سیاسی و علمی بود. آنچه مورد نظر نگارنده است فضای علوم انسانی می‌باشد .فضای چند قطبی در این دوره ، دانشجویان را به تکاپوی علمی انداخت و حلقه های متعدد مطالعاتی را می توان از محاسن این دوره بر شمرد.اما متاسفانه از میانه استقرار دولت اصولگرا ، به دلایل متعدد ، چه دانشجویان و چه مسئولین دانشگاهی ، از میزان فعالیت خود به نحو چشمگیری کاستند و باید با تاسف اعلام کرد فضای رخوت در عرصه علوم انسانی کشور حاکم شده که از دو نظر خطرناک می باشد :

1- نقش علوم انسانی در ساخت زیر بنای علمی کشور 

2- تحصیل بیشتر دانشجویان در این عرصه



اما در میان این فضای رخوت زده ، آبان ماه سال گذشته بود که جمعی از دانشجویان بسیجی علوم تربیتی تصمیم گرفتند فارغ از تشکل های دانشجویی معروف ، هسته علمی در رشته علوم تربیتی تحت عنوان سلسه جلسات هم اندیشی تربیتی برپا کنند که هدف اصلی آن تعمیق هرچه بیشتر مباحث علوم تربیتی است. از دیگر اهداف این مجموعه می توان به مباحثات آزاد دانشجویی حول موضوعات  تربیتی اشاره کرد که این کار موجب توجه به کاستی ها و منجر به تقویت اعتماد عمومی در بین دانشجویان منجر می شود.همچنین این حرکت را باید گامی در جهت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در موضوعات تعلیم و تربیت  قلمداد کرد . این طرح با تایید گروه علوم تربیتی دانشکده انسانی وارد فاز اجرایی شد و با مشورت هایی که با اساتید و نخبگان دانشگاهی صورت گرفت ، رسما فعالیت خود را با موضوع انسان کامل از منظر مکاتب مختلف آغاز کرد و همزمان ،  موضوع  "بررسی رذایل اخلاقی در راه کمال انسان" را در دستور کار خود قرار داد. همچنین در ادامه این سلسله جلسات ،  با حضور دکتر خلیل اللهی و حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی  عقل از منظر عرفا و فلاسفه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت . 

اما مهمترین برنامه ای که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت ؛ بررسی سند تحول آموزش و پرورش که چندی پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. این سند تحقیقا بزرگترین سند تاریخ کشور است چه به لحاظ گستردگی ، چه از لحاظ کیفی و چه از نظر صرف وقت. ضروری بود تا قشر دانشجو با ابعاد این سند هر چه بیشتر آشنا شود. در این راستا با نخبگان دانشجویی پیرامون کم و کیف این برنامه جلسات مشورتی برگزار شد و در نتیجه قرار شد این جلسه با حضور مهندس نوید ادهم ،‌ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و با حضور اساتید محترم علوم تربیتی و با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان برگزار شود. 

برای برگزاری همچین نشستی ، آمادگی دانشجویان پیش از این برنامه ضروری بود. در همین راستا دو پیش نشست با موضوع نقاط قوت و ضعف مدارس کشور با حضور جناب آقای فریدالدین حداد عادل مدرس دانشگاه امام صادق علیه السلام و مدیر مجتمع آموزشی فرهنگ و بررسی کلیت سند تحول توسط یکی از دانشجویان برگزار شد که با استقبال چشمگیر دانشجویان مواجه شد که این حکایت از وجود روح علمی بین دانشجویان دانشگاه شاهد است. 

دوشنبه هفته گذشته نیز نشست اصلی بررسی سند تحول آموزش و پرورش با حضور مهندس نوید ادهم ، دکتر روشن ریاست دانشکده انسانی ، دکتر رهنما مدیر گروه علوم تربیتی ، برخی از اعضای هیئت علمی دانشکده انسانی و اساتید علوم تربیتی برگزار شد.

در آغاز این جلسه دکتر رهنما و دکتر سعیدی به بیان نکاتی پیرامون رشته علوم تربیتی و اهمیت این سند پرداختند که مشروح این صحبت ها در نشریه علوم تربیتی منتشر خواهد شد

پیش از شروع بیانات مهندس نوید ادهم  ، یکی از دانشجویان به بیان سوالاتی پیرامون سند پرداخت که مورد توجه دانشجویان بود و در ادامه برنامه ، مهندس نوید به این سوالات پاسخ گفتند که اهم مطالب ایشان در ذیل می آید :

از اینجا تا آخر ، متن خبرگزاری snn می باشد:

از پایان نامه‌های دانشجویی که در زمینه سند تحول نظام آموزش و پرورش است، حمایت می‌کنیم و این حمایت‌ها به صورت مادی، مشاوره و انتشار پایان نامه‌ها صورت می‌گیرد چرا که دانشجویان باید تحول بنیادی آموزش و پرورش را به صورت ریشه‌ای کارشناسی کنند.

ایشان ادامه دادند: تئوری پردازی‌ها باید از دانشگاه آغاز شود و این کار تا کنون انجام نشده است در صورتی که حوزه و دانشگاه می‌توانند مبانی نظری تحول بنیادی آموزش و پرورش را بررسی کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در محافل دانشجویی باید مطرح شود که نظام آموزش و پرورش تا چه اندازه با اندیشه‌های دینی مطابقت دارد؛ زیرا ما در این سند با توجه به ریشه‌ها، مسئله فرهنگ و اندیشه ایرانی- اسلامی را مدنظر قرار دادیم.

وی گفت: در این سند تقسیم کار ملی نیز صورت گرفته به این صورت که فلسفه تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی به آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزه‌های علمیه، رسانه‌ها و سایر نهادهای مرتبط است.

ادهم ادامه داد: امروز در درون و بیرون سیستم نظام آموزش و پرورش به دنبال این هستند که تحول بزرگی را در آموزش و پرورش رقم بزنند که امیدواریم این کار در تعلیم و تربیت موثر باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تحول در آموزش و پرورش گفت: ما باید بدانیم که آموزش و پرورش نیاز به تحول اساسی دارد و پس از انقلاب نیز همه درصدد بودند که در آموزش و پرورش تحول ایجاد کنند؛ زیرا انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود که با اندیشه‌های جدیدی به وجود آمد و آموزش و پرورش نیز باید خود را با این اندیشه‌ها تطبیق می‌داد.

وی افزود: این تحول مطالبه مقام معظم رهبری بوده و آموزش و پرورش به شدت به دنبال فضایی است که به عنوان پل ارتباطی، دانش آموزان را به علم و فناوری مرتبط کند.

ادهم گفت: البته سیستم آموزش و پرورش ما مبتنی بر آموزه‌های دینی نیست؛ زیرا ما پس از رویارویی با مدرنیته به کپی برداری از غرب رو آوردیم در صورتی که نهاد آموزش و پرورش باید مطابق با اندیشه و فرهنگ ایرانی- اسلامی باشد، البته ما تلاش کردیم در سند تحول نظام آموزش و پرورش این کار را انجام دهیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان داشت: مکاتب غرب تعریفی را از انسان ارائه می‌دهند که براساس آن آدم‌ها برای خوب زندگی کردن در یک دنیای کوتاه مدت آفریده شده‌اند در صورتی که اندیشه انبیاء الهی این است که این دنیا بخش کوچکی از زندگی ماست و ما باید بی‌نهایت زندگی کنیم و خود را برای یک زندگی بی‌نهایت بسازیم، لذا زندگی در یک جامعه دینی نیاز به آموزش و پرورش مناسب با این جامعه دارد.

وی گفت: دانشجویان باید این بحث‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و به تئوری پردازی بپردازند.

ادهم افزود: ما برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش کشور، فلسفه تعلیم و تربیت را تدوین کردیم که به تصویب رسید.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: البته برای موفقیت آموزش و پرورش همراهی و همگامی همه نهادها لازم است، اینکه طرح پیش دانشگاهی ما شکست خورد به دلیل همکاری نکردن دانشگاه‌ها بود و سند تحول نیز زمانی محقق می‌شود که همه کمک کنند.

وی افزود: این سند برگرفته از اندیشه‌های چند شخصیت است، اندیشه‌های امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و شهید مطهری در این سند به کارگرفته شده است و دانشجویان ما نیز برای تئوری پردازی باید فهم درستی از قرآن و معارف اهل بیت(ع) داشته باشند و تئوری‌های خود را متناسب با اقتضائات زمان طراحی کنند.

ادهم افزود: ما در سند تحول نظام آموزش و پرورش برای مناطق گوناگون براساس آمایش سرزمین نکاتی را تدوین کردیم و حتی خرده نظام‌ها یعنی تیزهوشان، کودکان استثنایی و غیره را  هم در نظر گرفته‌ایم، ما نقشه جامع یادگیری را هم مدنظر داریم تا مقام معلمان ابتدایی بیش از پیش شود.

در پایان باید از ریاست محترم دانشگاه و هیئت سه نفره ، ریاست و معاونت پشتیبانی و فرهنگی دانشکده انسانی و حمایت های بی دریغ جناب آقای دکتر رهنما مدیر گروه علوم تربیتی و همچنین همکاری برادرانه انجمن اسلامی تقدیر و سپاس داشته باشیم.