یکی از دوستان بزرگوار در وبلاگ خزان العلم چندی پیش پیرامون مسجد مطلبی نوشت که در ذیل به همراه نکته ای از حقیر می آید:

بسم الرب


در مدت تقریبا این دوماهه ی اخیر به واسطه ی کاری که داشتم زیاد در مساجد تهران سر زدم و در اکثر مساجد به

یه موضوع دلخراش بر خوردم که از این و آن ، این موضوع را شنیده بودم ولی تا به حال به چشم خود به عمق فاجعه

پی نبرده بودم .

آقا تو اکثر مساجد همه پیرن !!

(التبه لازم به ذکر نیست که منظور از آقا خانم هم هست و همه ی مواردی که ذکر می شود

برای خانم ها هم هست )

مسجد رفتم شرق تهران محله ی نارمک . بدون اغراق میانگین سنی اگه بالای 70 نبوده باشه بالای 60 است .

مسجد رفتم محله ی شهدا و اون طرفا که خب تعداد مسجد بالاست و در خیلی از مساجدش هم جوانان وجود

دارند ولی خب این مسجده غیر از دو نفر که دیدم بچه بودم همه پیر . پیرا !!

مسجد رفتم غرب تو شهرک غرب . اکثریت با پیرا بود .

ولی خب مسجد هم در محله ی چیذر رفتم که خیلی عالی بود و کلا سمت راست مسجد را بچه ها نشسته

بودن که تعدادشون کم هم نبود . 


اما تقصیر کیه ؟

اکثرا میگن تقصیر مدیریت مسجد هست که برنامه ها را متناسب با سن جوانان نمیذاره و اونها جذب نمیشوند .

قبول

یه عده می گن تقصیر پایگاههای بسیج است که برنامه هاشو یه چوری برنامه ریزی نمی کنه که بسیجی ها

به نماز هم برسند . یعنی یه جوری که مجبور شوند نماز رو تو مسجد بخونن .

اینم قبول

اما !

به نظرم

تقصیر اصلی گردن ماهاست !

چرا ما ؟

تقصیر بچه مذهبی هایی که فکر می کنن خیلی ادم حسابی هستند ، اگه نماز رو اول وقت بخونن .

ولی مسجد نمیرن

و جوونا نمیان

نتیجه اش :

میانگین سنی بالای 50 سال اکثر مساجد است .

البته از ابعاد دیگر هم میشه به قضیه نگاه کرد که حالا موضوع بحث من نیست و ایشالا بعدا که

مثلا چرا مردم ما پیر می شوند پاشون به مسجد وا میشه ؟

واقعا چرا ؟


زندگی کاروانی:

دوست عزیزمون نکات خوبی فرمودن اما یه نکته:

چه نگاهی باید به مسجد داشت؟کاربری مسجد چیه؟چرا نسبت به اوابل انقلاب مساجد افت کرد؟و دقیقا از همان زمان میبینیم هجمه سنگین فرهنگی به ما میشه.نه؟

یکیش همین فرهنگسرا هاست.خیلی محترمانه قشر جوان رو از مساجد جدا کرد.دومیش آقایون پیشنماز هست.بعضی اصلا درک درستی از پیشنمازی ندارن.پیشنماز مدیر باید باشه.طرف دم اذون میاد بعدش هم میره.خب به درد نمیخوره این آدم.

پیشنماز باید با زوایای پیچیده فرهنگ آشنایی داشته باشه.مسجد فرش و مهر و سجاده نیست.روح مسجد در مساجد ما نیست.مسجد که فقط دعای کمیل نیست.چرا محدود نگاه کنیم.....

من به شدت با سند تحول آموزش و پرورش مخالفم.اون بخش که میگه مدرسه باید بشه کانون فرهنگی محله....یعنی که چه؟این رو از کجای اسلام آوردین؟مساجد باید قطب هر محله باشه.آخوند هر مسجد پیامبر محله باید باشه.وضعیت امروز ما اسفبار هست.....چرا جوون امروز دوست نداره بره مسجد؟صرف نماز خوندن بره؟!به چه دردش می خوره مسجد رفتن؟مسجد امروز سنگر نیست!انبار است!نه فقط در شهر که متاسفانه در روستاهای ما هم داره دیده میشه.مساجد شده برای ختم رفتن!چرا؟طرف بی قید و بند فلان کاره هست ختمش رو میندازن مسجد!!!ختم کسی باید مسجد باشه که مسجدی بوده باشه!!....و یک سوال!مسجد کجای برنامه فرهنگی مسئولین کشور و شهری است؟!

جالبه استاد دانشگاه میگه تربیت ربطی به روحانیت نداره!!!!عجب!دنیا وارونه شده!

امروز که نیاز به مسجد داریم سنگر رو خالی کردیم!نه خودمون حال داریم نه روحانی مسجدمان!

 

پینوشت:

1-من یک حکم رو متوجه نمیشم.چرا تو مسجد نمیشه دست زد؟یعنی اگر مداحی همراه با کف زدن باشه این با روح مسجد در تناقض هست؟پس چرا میشه سینه زد؟به نظرم پوایی فقه بیش از این حرفاست اما چرا همچنان این حکم پابرجا مونده....

اگر دوستان علتش رو میدونن خوشحال میشم بدونم.

2-روز بــــــــانـــــــو....