*نظرات به همراه پاسخ در انتهای پست می آید!

سلام به جمیع دوستان و مخاطبین!

توی این پست قصد داریم فلسفه جلسه اول خواستگاری رو بدون حضور آقا پســــــر عرض کنیم:

دوستان بحث خوبی رو ذیل پست مصائب یک ازدواج 1 فرمودن.اما لازم هست یک نکته رو برای این پست ها عرض کنم.قصد ما این بود یک دور فرایند رو به طور اجمالی نگاه کنیم اما استادی امر کردن که از معیار ها شروع کنیم.اما ما سر قولمون هستیم!برا همین این جلسه به شبهه ای که در جلسه گذشته مطرح شد پاسخ میدیم و از پست بعدی میریم سراغ معیار ها(آیکون دوق مرگ شدن!).بحث معیار ها از همه چیز مهمتر هست چرا که از سال ها قبل از ازدواج باید به آن پرداخته شود.

اما چرا در جلسه اول خواستگاری نباید آقا پسر بیاد و یا اصلا تنها بیاد یا اینکه بیرون با هم حرفاشون رو بزنن و از این قرطی بازی های قرن21...!

یک اصل بدیهی وجود داره که فرایند ازدواج با کمترین خسارت برگزار بشه.درسته؟یعنی اگر در هر مرحله بنا بر هر دلیلی فرایند متوقف شد ، آسیبی به دو طرف نرسه.

خب!

حالا ما چی کار کنیم که کمترین خسارت و تبعات رو داشته باشه؟احتمالا با دوستان هم نظریم که این خواستگاری مستقیم از طرف پسر نباشه.علتش چیه؟

اگر به هر دلیلی پسر نپسنده دختر خانوم دق می کنه!که : مگه من چمه؟!دعوا

حالا فرض کنین سه چهار تا پسر همینطور جواب منفی بدن.اون دختر خانوم حتما آسیب میبینه و بلعکس.آقا پسر هم لطمه میبینه اگر جواب منفی بشنوه.....و حتی ممکنه اتفاق بدی بیفته مثل عدول از اصول!یعنی میگه این پسرا از چادری بودن من خوششون نمیاد پس من بگم حاضرم مانتویی باشم یا هیئت نرم یا سر کار برم و..... .مدرک داشتن.......درسته؟

حالا چرا پسر در جلسه اول خواستگاری از همون اول نیاد؟

حتما قبول دارید یه مسائلی رو پشت تلفن نمیشه فهمید.نه مادر آقا پسر میفهمه نه مادر دختر خانم.خب!در اکثر خانواده ها نوع فرهنگ پسر و خانواده یکی هست(اقلا نزدیک به هم هست).پس خیلی از مسائل رو مادر میتونه بفهمه که نظر پسرش در این مورد چی هست.این رو هم داشته باشید حتما آقا پسر قبل از مراسم میعیارهاش رو (که خواهیم گفت)با مادرش هماهنگ می کنه.یعنی مادر باید چشم پسر باشه با تجربیاتی که خودشون دارن!.

یک نکته ای رو سرکار خانم پروانگی فرمودن که صحیح هست.حتما باید آداب رفتن به خانه افراد جهت خواستگاری رعایت بشه.یعنی گل و شیرینی حتما باید همراه داشته باشن.مگه میخوان از نمایشگاه ماشین بازدید کنن که در روز به قول ایشون صد جا رو برن!آقا پسر حق نداره همزمان چند تا خواستگاری بره و از اون طرف دختر خانوم هم حق نداره پذیرای چند خواستگار باشه.نکته اینجاست در هر دو مورد توهین به شخصیت و کرامت زن هست.این رو توجه داشته باشیم.

خب!

مادر قراره چی رو ببینه یا بفهمه در جلسه خواستگاری؟

آیا فقط قراره چش و چال .....ببخشین!ابروهای کمانی دختر خانوم رو ببینه؟!متاسفانه این نگاه در برخی خانواده ها هست.یعنی همه چیز در گرو اسباب صورت خانم هست....دین هم که ولش کن!!

اما منظور ما چیز دیگری است!نوع حرف زدن مادر و دختر،وضعیت و سطح مادی خانواده،نوع استدلال های مادر و دختر، نوع پوشش خانواده،وضعیت ظاهری منزل و...... مسائل دیگه رو مادر پسر باید ارزیابی کنه.

دوباره نگید یعنی پسره عرضه این کار رو نداره ها.یادتون باشه فرایند ازدواج باید با کمترین آسیب باشه.

حالا یه نکته دیگه:

یه تعریف:

"ازدواج فرایندی است متشکل از چند صحنه یا سکانس که لازمه درک صحیح از ازدواج، اشراف کامل به کاربرد هر یک از این صحنه هاست".

مثال:

فکر کنین رفتین فیلم قلاده های طلا رو ببینین.گلاب به روی همه عزیزان وسط فیلم یهو ......شرمنده(توصیه اخلاقی اینکه قبل فیلم نوشیدنی نخورید!)یه سکانس از فیلم از دستت میره!بعد که برمیگردی تا آخر فیلم گیج می خوری که آخر جاسوسه کی بود؟!بعدش میگی عجب فیلم بیخودی بود!

ازدواج هم همینه.مراحل ریز و درشتش همه دخیل هست در نتیجه.جلسه خواستگاریه مادره نیم ساعت دیر میره!این میشه یه امتیاز منفی تو ذهن خانواده دختر و از این دست.... .


همین جا متوقف می کنیم تا معیار ها رو طرح کنیم بعد جلسه رو ادامه میدیم(آیکون کارتون فوتبالیست ها)!

اگر سوالی راجع به این مطالب هست در خدمتیم......