دوستانی که پیگیر بحث "سلسله پست های برنامه های حسینی علیه السلام" بودند در جریان هستند که نگاه متفاوتی نسبت به عاشورا و کاروان امام حسین علیه السلام داشتیم؛نگاه برنامه محور بر اساس بیانات امام علیه السلام و دیدیم که نتایج بدست آمده ، افق های جدیدی را نشان داد و نگاه صرف حماسه و تاریخی ،نگاه حداقلی شمرده شد.

پس از "سلسله پست های ابلیس از آغاز تا وقت معلوم" برای دومین بار میخواهیم در قرآن شیرجه بزنیم!ببینیم آیا می شود برداشتی عمیق تر از قرآن داشت یا خیر! اما قبلش چند نکته:

یکی اینکه به نظر حقیر هر گبری میتونه تفسیر قرآن بگه!(مصادیق تاریخیش بماند)اما تفاسیر از کجا متفاوت می شوند؟!"از نوع نگاه ما"فرض بفرمایید شما و 99 نفر از دوستانتون تشریف بردید برجی 100 طبقه.از طبقه همکف تا طبقه صدم ، تقسیم می شوید و در هر طبقه یک نفر مسئول می شود تا آنچه از پنجره می بیند را بنویسد و گزارش دهد.وقتی همه این گزارش ها را جمع می کنید به نتیجه جالبی می رسید: 100 برداشت از یک محیط بیرونی ثابت با این نکته که طبقه بالایی به طبقات پایین اشراف دارد و هرچه بالاتر می رود ، اتفاقات پایین برایش کم اهمیت می شود و ترجیح می دهد به افق خودش نگاه کند و تلاش می کند تا بالاتر برود.....در قرآن هم ما با حداقل ارتفاع می توانیم برداشت کنیم اما هرچه ارتفاع بیشتری داشته باشیم ، انتفاع بیشتری هم خواهیم برد.(البته برخی در زیر زمین سیر می کنند!!)+(این بحث با هرمنوتیک بودن فرق داره)

دوم اینکه تا چند وقت پیش فکر می کردم این جمله درسته که :«دانشگاه شیعه ، ادعیه و احادیث هست» اما اخیرا متوجه شدم که خیر! ما نباید از احادیث شروع کنیم .چرا؟

1-"تنها" معیار ما قرآن هست.یعنی صحت یک حدیث با عرضه به قرآن بدست میاد.

2-دقت بفرمایید ، اهل بیت علیهم السلام صریحا فرمودند که اندازه عقول مردم صحبت می کنند.یعنی چی؟یعنی وقتی مولا امیر المومنین علیه السلام می فرمایند از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست دهید و بعد طرف میپرسه تعداد موی سر من چندتاست خب سطح مردم اجازه نمیده حرف ها گفته بشه.نه اینکه مجبور بودند دروغ بگویند ، بلکه سطح بیانات پایین گفته شده و در لابه لای بیانات ، سرنخ هایی رو فرمودند برای اهل تدبیر.مثلا حضرت مولا امیر المومنین می فرمایند : انا الصراط.بارها فرمودند اما باز نکردند.مثال:معلم اول دبستان فقط الفبا رو بلد هست؟! اما فقط الفبا رو توضیح میده....پس اگر اینجا عرضی کردیم سریع دنبال حدیث مطلب نباشید اما حتما استناد قرآنی اون رو طلب کنیم.

3-اگر توفیقش نصیب ما بشه قراره مبحث "امامت" رو عرض کنیم اما از منظری متفاوت و انشاء الله با ارتفاع و انتفاع حداکثری.

اگه الآن به شما بگن امام یعنی چی و کی ، جوابمون چیه؟!فرق امام با خدا چیه؟!فرق نبوت با امامت چیه؟!آیا زمان انبیا ، امامت هم داشتیم؟!آیا کسی که سابقه بدی داره نمیتونه امام باشه؟!و.............................

 

پینوشت:

-شرمنده که جواب کامنت نمیدم؛

-مثل پست های کاروان حسینی باید از اول پیگیر باشید وگرنه رشته کلام منقطع خواهد شد!!چون قرار نیست منبر بریم و مطالب فشرده شده عرضه خواهد شد ان شاء الله.(گرچه وقت مفصلی رو از ما گرفته و خواهد گرفت اما جهت جمع بندی مطالب برای خودم مفیده)

-می گفت: تا امروز چه بهره ای از امام زمانت بردی؟!.....

.....گفتم:ــــــــــــــــــــــــهـــــــــــــــــــــــــــــیــــــــــــــــــــــــچــــــــــــــــــ ؛ هر چه بود از نفسم بود ، چه بد امامی دارم.....